maanantai 10. joulukuuta 2018

Nolo suomennos

Oon aina ollut koulussa surkea englannissa. Siis tosi surkea. Jostain syystä en vain tajunnut koko kieltä alkuunkaan. Englannin tunnit oli ahdistavia heti ala-asteelta lähtien, sillä en tykännyt tunneilla tehtävistä suullisista tehtävistä, ja mua jotenkin hämäsi että sanat lausuttiin ja kirjoitettiin eri tavalla. Siksi aloinkin sanakokeiden takia opetella pelkästään miten sanat kirjoitetaan, ja mun harjoitukset oli varmaan aika mielenkiintoisen kuuloisia: "ketceeup, mayonnaise, thougeehootee..." Selvisin peruskoulussa kokeista läpi, mutta lukion englantiin mun taidot ei riittäneet ollenkaan ja jouduin käymään kursseja kahteen kertaan kohottaakseni neloset viitosiksi. Lukion jälkeen amisenkku oli paljon helpompaa, mut en mä mitenkään loistanut niilläkään tunneilla...

Mika oli aikoinaan ensimmäisiä englanniksi laulavia artisteja joita aloin nuoruudessani kuunnella, ja fanitus motivoi jopa yrittämään Mikan kappaleiden kääntämistä. Nimenomaan yrittämään... Nyt laitan tähän näytille (nolon) Mikan Grace Kelly -biisin käännösyritykseni. Päiväkirjan mukaan tämä on vuodelta 2007, eli olin silloin seiskaluokalla:

Gase Kelly (Ihanaa kun oon mokannut heti kirjoittamalla biisin nimen väärin. XD)

Voinko saada sinut? // Do I attract you?
Voitko hymyillä kanssani? // Do I repulse you with my queasy smile?
Mikan ilme kun hän näkee
kökön suomennokseni XD
Olenko likainen? // Am I too dirty?
Olenko flirttaileva? // Am I too flirty?
Minä pidän pidätkö sinä? // Do I like what you like?

Voin olla terveellinen // I could be wholesome
Voin olla inhottava // I could be loathsome
Arvaan, olen pieni palanen ujo // I guess I'm a little bit shy
Miksi et pidä minusta? // Why don't you like me?
Miksi et pidä minusta? // Why don't you like me
Voimmeko yrittää yhdessä? // without making me try?

Olen väsynyt pitämään Grace Kellystä  // I tried to be like Grace Kelly
Mutta hän katsoo  // But all her looks were too sad

Moti loppui tuohon kohtaan, just kun oisin kohta päässyt helppoon kertosäkeeseen. Pahoin pelkään että tuohon aikaan mun kaikki muutkin enkun tehtävien vastaukset on olleet jotain vastaavaa luokkaa, voi kamala. .-D Hei mut on mulla yks kohta mennyt sentään oikein (mikä kuvastaa hyvin myös mun perus tehtävien tarkistustulosta enkun tunneilla: 1/10 oikein).


Kuulin moneen kertaan vinkkiä "katso sarjoja ilman tekstityksiä" yms, mutten koskaan nähnyt näissä mitään ideaa koska en ymmärtäisi tällöin katsomastani mitään. Kerran aloin katsoa lapsuudesta tuttuja piirrettyjä englanniksi, jolloin ei haitannut vaikkei ymmärtänyt kaikkea koska juonen muisti entuudestaan, ja kummasti aloin aina vain ymmärtää enemmän ja enemmän. Jossain kohtaa kuvioihin astuivat myös ulkomaiset tubettajat, joiden videoita katsomalla kielitaito parani entisestään. Nykyään ymmärrän ongelmitta suurimman osan kuulemastani ja olen oikeasti oppinut videoita katsomalla englantia enemmän kuin koulussa ikinä. Myös tekstien kääntäminen sujuu paremmin, joskin kiinnostumiseni lopahtaa nopeasti liian pitkiä juttuja lukiessa. Kirjoittaminen ei kuitenkaan luonnistu sitten yhtään, mutta pieni kieliopin pänttääminen voisi auttaa tässä asiassa jos jaksaisi vähän panostaa. Sanojen oikeaoppinen ääntäminen ei oikein suju, joten en englantia lähtisi näillä taidoillani kovin mielelläni puhumaan, mutta olen huomannut että kun joku on tullut jotakin englanniksi kysymään tulee suusta vastaus aika luonnostaan siinä tilanteessa, jännä.

Jos joku siellä tuskailee englannin kanssa niin etsi vaikka YouTubesta itselle mieluisa sarja/tubettaja yms. ja koita katsoa ainakin 1-2 videota päivittäin. Vaikka tuntuisi ettei ymmärrä niin se oikeasti lopulta kehittää!

Kysymys lukijoille:
Ootko hyvä englannissa?

Vaihtoehto 1: Joo
Vaihtoehto 2: En

2 kommenttia:

Fiku kirjoitti...

Ahaa, tän postauksen takia Grace Kelly tuli äsken laulupelistäkin, kun Mika-energiaa oli ilmoilla. .--D Tää oli niin hauska, nauroin paljon. .-D En ikinä kyllästy tohon "Minä pidän pidätkö sinä?" .--DDDD <3 "Arvaan, olen pieni palanen ujo" -> voi ei. .--DDD Traagista kyllä, että ne kaikki enkun käännökset taisi olla tota luokkaa siihen aikaan. .-D Niin paljon enkuntuntitraumoja! Hyvä kuitenkin että Mika innosti sua vapaaehtoisesti yrittämään kääntämistä, on tärkeetä kokeilla ja nauraa sit myöhemmin näille yrityksille. <3 Mäkin olisin (kai) halunnut kääntää FOB:n jotain lauluja aikoinaan, mutta ne oli niin oh so intricate, että jäi täysin kokonaan yrittämättä, koska eihän siitä olis mitään tullut. .-D Hyvä idea kattoa noita vauvaohjelmia enkuksi, ja onneksi noi Joe Suggit ja muut opetti kuuntelemaan enkkua. .-) Mä tykkäsin katsoa myös astrologiavideoita, koska suomenkielellä ei oo minkäänlaista tarjontaa. Myöhemmin myös nää pitkät meditaatiot kehittää kuulemistaitoja, ja laulupelit opettaa vähän ääntämään. .-D Toi on siistiä miten oot osannut luontevasti vastata noille enkkutyypeille. Mulla on vaan sellasia kokemuksia, missä en oo osannu vastata niille mitään takaisin, ja siitä on tullut vaan tyhmähassu kokemus. .-D On totta että kaiken pystyy oppimaan, jopa sen hankalan enkun, ainakin jollain tasolla. .-D Katoin muuten ton Mikan videon! Hauska postaus!

Kasa kirjoitti...

Tämä sen tosiaan selittää, pitäis kai tehdä useemmin postauksia kivoista biiseistä käynnistelläkseen niiden energioita. .-D On kyllä selkeesti sun suosikkikohta. .-DD En ees tiiä miksi oon kääntänyt tolleen kun eihän noissa oo ees mitään järkeä, toisaalta just niin mä kai ajattelin ettei englannissa oo järkeä ja siksi kaikki käännökset oli niin kummallisia. .-D Enkuntuntitraumoista sais kyllä oman postauksen jos lähtis muistelemaan yksityiskohtaisesti kaikkia hölmöjä juttuja. .---D Jännää että oon ollut noinkin omatoiminen yrittämään kääntämistä vapaaehtoisesti. .-o FOBin sanoitukset oli kyllä niin haastavia, pelkästään sanojen seuraaminen biisin tahdissa tuotti ongelmia. XD Vauvaohjelmat on hyödyllisiä, varsinkin Arttua oli hyvä katsoa kun ne jaksot kesti vaan 10 minuuttia ja siinä jaksoi just keskittyä sellaisen lyhyen ohjelman ajaksi. .-) Joe, Dan, Phil, Marcus, Caspar, Zoealla, ketäs kaikkia näitä nyt olikaan. Oli kyllä virkistävää jättää suomitube vähemmälle ja siirtyä katsomaan videoita englanniksi! Totta, tuollaiset jutut on myös hyviä että etsii tietoa muulla kielellä jos suomeksi ei ole paljoa tarjolla. .-) Voihan sitä ainakin toivoa että ääntäminen kehittyy laulupeleistä, sit vaan kun huutaa siihen päälle eikä kuule miten laulaja lausui mut joo. .-D No en mäkään mitään laadukasta keskustelua oo niiden ulkomaalaisten kanssa käynyt, yksittäisillä sanoilla lähinnä vastailin. .--D Alkaa tässä kyllä uskoa että kaikki on mahdollista kun noista kökköenkkuajoista on taidot niin paljon kehittyneet. .-D Täytyipä munkin katsoa video kun säkin kerran teit niin. .-D Hauskaa että pidit, kiitos kommentista! .-) <3