keskiviikko 31. elokuuta 2016

Yks Zoellan...

...video (tämä) sai mut kaivamaan vanhan päiväkirjani esiin, ja sitä läpilueskellessa keksin että voisin tehdä ns. lomavertailun tästä kesästä ja kesästä kymmenen vuotta sitten (2006) ni katellaan vähän millaista meno on ollut ennen ja silleen. .-D

Vuoden 2006 kesällä olin 13-vuotias juuri ala-asteen päättänyt lapsukainen. Mun on muuten tosi helppo muistaa minä vuonna olin milläkin luokalla kun ne meni tolleen samassa tahdissa: 2006 -> 6. luokka, 2005 -> 5. luokka jne... Siinä mielessä nyt tänä kesänä oli sama tilanne, sain datanomi-paperit amiksesta ja se koulukokonaisuus tuli päätökseen. Kouluun liittyen vielä olin luetellut saamani todistusnumerot, kipaisempa hakemaan tämän vuoden todistuksenikin niin voidaan vertailla arvosanoja sikäli mikäli niitä nyt pystyy vertailemaan kun arvosteltavat aineet on olleet aika erilaisia.


Yllätyin miten hyvä todistus mulla oli ala-asteella. Oon osannut enkkua sen verran että sain siitä numeroksi 7, ja fyke ja historia on oikeesti ollut joskus ysejä?? .-o Olin katkera että sain äikästä vain kasin koska muistelen että kaikki kokeet ja kirjoitelmani olivat  vähintään ysejä, mutta suullinen anti oli kai sitten niin paljon huonompaa että numero tippui.. Sama musiikissa: sain ainoana luokaltani kokeesta kympin (eka kymppini!) ja lauloin aina mukana, mutta sain silti astetta huonomman numeron kuin muut tytöt luokaltani varmaan koska en laulanut niin kovaa että ope olisi kuullut. Matikka oli kanssa jännä, olin nimittäin tosi huono kokeissa mutta tuntiosaaminen nosti ilmeisesti numeroa. Kun ala-asteella olisin mielestäni ansainnut parempia numeroita niin nyt noita amisarviointeja katsellessa puolestaan ihmettelee millä perusteella sain noinkin hyviä numeroita siihen nähden miten passiivinen olin tunneilla. .-D

2006 vuonna kaveerasin yhä Sepon kanssa, ja nyt jälkeenpäin noita päiväkirjatekstejä lukiessa oikeastaan vasta huomaan miten meidän kaveruus on säröillyt jo tuolloin. Muistelin kaiken vain päättyneet siihen kun mä "laitoin välit poikki", mut päiväkirjamerkintöjen mukaan meillä on ollut kränää jo pitkin ala-astetta. Tosin en tiedä kuinka vakavasti noita lapsivihoja voi ottaa, koska mulla vaihtelee melkein joka merkinnässä Sepon sen hetkinen kaveristatus. Tuona 2006 vuonna meidän välit oli kyllä oikeestaan aika hyvät, mitä nyt Seppo perui jatkuvasti etukäteen sovittuja menoja (yökylä, shoppailureissu) mistä sit harmistuin, ja olin tosi mustasukkainen naapurissa olevista hevosista koska ne vei Sepon huomion. .-D Tänä kesänä en luonnollisesti ollut Sepon kanssa tekemisissä, ellei lasketa niitä paria kertaa kun Seppo ajoi ohi minun kykkiessä tien vieressä olevassa metikössä hamstraamassa mustikoita talteen. .-D

Mä sain ensimmäisen kännykkäni vuoden 2006 keväällä, ja se oli tuollainen oranssi Nokian 1100-malli. Mä olin tuolloin aivan mestari kännykkäpeleissä, mutta pelaamisen lisäksi tekstasin paljon ja ylipäätään tekstaaminen oli tuohon aikaan "muodissa" meidän luokkalaisten keskuudessa. Kerkesin ennen lomaa vaihtaa numeron muutaman luokkalaiseni kanssa, ja mulla oli sit tylsillä "Fiku suuttui mulle taas" -hetkillä tapana laittaa viestiä muutamalle tyypille. Vähän sääli että aloin kunnolla tutustua luokkalaisiini vasta tässä vaiheessa, kun yläasteelle siirryttäessä meidän luokka meni puokkiin eikä sit enää tullut vietettyä ollenkaan aikaa niiden kanssa jotka päätyi eri luokalle. Nykyään mä käytän puhelinta yhteydenottoihin tosi harvoin ja kiikutankin kännykkää mukana lähinnä siksi että voin tarkistaa kellonajan. XD Pitkin kesää mulle kyllä sateli soittoja useammastakin tuntemattomasta numerosta mutten koskaan vastannut koska pelkään puheluita. D-.

Päiväkirjamerkintöjen mukaan kesään 2006 sisältyi jopa kaksi shoppailureissua. Meillä oli Sepon kanssa tapana pyöräillä 15 kilometrin matka keskustaan ja sit kierreltiin niissä vähissä kaupoissa mitä täällä pusikkokesossa on. .-D Mä olin tuohon aikaan kova Anna Erikssonin fani, ja tuli useampikin levy häneltä hankittua. Yläasteen häämöttäessä mulle iski tarve panostaa ulkonäköön, ja uudistin melkein koko vaatekokoelmani Seppälän tarjonnalla, ja sieltä tuli ostettua myös ekat meikit. x'-) Saatoin saada kulumaan rahaa yhdellä Seppäläkäynnilla jopa yli 100€, mikä tuntuu nyt hirveältä tuhlaamiselta... Sit hankintoja tehtiin myös tuon ajan Bratz- ja Power Palz -leikkejä varten. .-D Myös koulukamaa tuli hankittua, tuohon aikaan kun lyijykynille ja kumeille oli vielä käyttöä koulussa.. Kouluostosten tekeminen motivoi mua aina hirveesti kouluun menoa kohtaan kun ootin että pääsen käyttämään uusia kyniäni. XD Oon nykyään laiskempi shoppailija mut käväistiin tänä kesänä Fikun kanssa Lahden Triossa pyörimässä ja mä haalin käsivarsilleni lähinnä aletuotteita. Nyt kun tuli tuo Anna Eriksson puheeksi niin satuin tänä kesänä kaikki omistuksessani olevat Annan levyt kaivamaan esiin ja koneelle päätyi jopa 30 kappaletta joiden tahdissa voi nyt nostalgisoida. ,-)


Kirjoitin yhden päiväkirjatekstin käyttäen
a:n sijasta @-merkkiä. .--D
Eräänä heinäkuisena päivänä mä ja Seppo saatiin idea oman lehden tekemisestä. Lehti kantoi nimeä "Koivunlehti", ja suunnitteluvaiheessa sen piti sisältää horoskooppi, juoruja, haastattelu, kysy Sepolta -palsta, juliste, kilpailu yms. Ton lehden parissa tulikin paljon askarreltua, ja meillä oli "toimisto" täällä mummolan yläkerrassa missä nytkin majailen. Taidettiin saada lehteä valmiiksi 2-3 numeroa kunnes kyllästyttiin. Mulla, Sepolla ja Fikulla ehti myöhemmässä vaiheessa olla useampikin lehtiprojekti jossa jokainen teki vihkoon oman lehden ja sit luettiin niitä yhdessä, ja mä ja Fiku väsäillään edelleen toistemme piristykseksi pieniä lehtiä. En tiiä ymmärtääkö kukaan tätä meidän "harrastusta". .-D Tällä hetkellä mun lehtivihko on kadoksissa, mut päädyin tekemään Fikulle luettavaksi ns. verkkojulkaisun, ja niitä valmistuukin suht nopeaan tahtiin kun koneella tulee oleskeltua suurin osa päivästä..

Oliko mun kuvis oikeesti ysi..? .--D
Mä en ole ikävä kyllä pitänyt minkäänlaista kirjaa katsomistani tv-ohjelmista, mut tämän mukaan ainakin Salkkareiden kesäuusinnat tuli katsottua: "Mä ja Fiku joudutaan parturiin ja ei ehkä nähdä salkkareita! Tyhmää =P" Mua jotenkin huvittaa toi mun huoli kun Salkkarit jää näkemättä. XD Nykyään en enää Salkkareita ollenkaan seuraa, mut tänä kesänä on tullut kateltua Bonesia, Selviytyjiä, Diiliä, Amazin Racea, Havaiji 5-0:aa, Totally Spiesiä, Kadoksissaa...


Sit jokunen ei-vertailukelpoinen asia tältä kesältä. Tuolloin 2006 vuonna meillä ei ollut tietokonetta, mikä nyt tuntuu ihan käsittämättömältä asialta. Mitä silloin on edes voinut tehdä kaiket päivät?? -> Mennä nukkumaan aikaisin, tehdä läksyjä huolella, ulkoilla... Noita kolmea asiaa en nykyään enää tee tietokoneen takia. XD Nykyään vietän kaiket päivät onnellisesti sisätiloissa tietokoneen tai telkkarin ruutua tuijotellen, jeij 2010-luku!

Noin, en tiedä kuinka sekava postaus tästä tuli ja saako siitä selkoa kukaan muu kuin minä että niin. .-D Kirjoittelin päiväkirjaa tosi ahkerasti seiskaluokalla ja varsinkin 2006 vuoden syksyltä mulla on monta sivullista tekstiä, tosin en niitä taida voida täällä jakaa kun suuri osa on ihmissuhdehömppää josta liika sensurointi veisi kaiken ilon..

Jos tähän loppuun vielä kertoisili joitakin ajankohtaisia kuulumisia. Alan vähitellen sopeutua kotona kaiket päivät loisimiseen ja viihdyn oikeestaan tosi hyvin yksikseni omien projektieni parissa joista suurin osa koskee eri blogeihini liittyvää asiaa:
  • Simssiliinin Simsseilyt sai pitkästä aikaa päivityksen, jonka onnistuin ensin vahingossa julkaisemaan varmaan kymmeneen kertaan kun Vuodatus väitti että tallennus epäonnistui, mut ei se mitään ollut epäonnistunut että näin. .--D Melkeen jo päätettiin Fikun kanssa et jos jatketaan vielä joskus simstarinoitamme niin täytyy melkein tehdä ensimmäiseksi siirto bloggerin puolelle. Mun puolesta simsmaailmaan palaaminen ei edes olisi mahdoton ajatus, pitäisi vaan saada Fiku innostumaan asiasta.
  • Postausluonnoksia on ilmestynyt myös tätä blogia koskien useampia. Oon innostunut tosi paljon Veijareiden kirjoittamisesta, ja myös FS-fic etenee ainakin tarinan kuvituksen osalta, tekstin tuotto vähän takkuaa. Tarinoiden lisäksi oon nyt varmaan ainakin kahden kuukauden ajan rustaillut postausta otsikolla "Peliesittelyjä", mutta sen julkaisu viivästyy koko ajan kun tulee uutta kerrottavaa aiheeseen liittyen. .-D
  • Mouruposki tulee todennäköisesti saamaan pian uutuuksia. Aina kun löydän jonkun uuden gif-sivuston tulee hirveä inspis kehittää kaikkea uutta Mouruun. .-D
  • Sit tekeillä on vielä se äsken mainitsemani verkkojulkaisu Fikulle, mut siihen en tarjoile linkkiä koska yksityisyys. Voin kuitenkin näyttää tähän asti julkaisemieni "lehtien" kansikuvat:
Mulla on aina tapana esiintyä itse lehteni kansikuvassa. XD
Ihan toimettomanakaan ei tule aina oltua, sillä isi pyytelee mua välillä tekemään jotain pieniä askareita, oon esim. ollut jyvien lajittelussa apuna, nostanut perunoita ja keräillyt pihapuiden alta huonoja omenia kompostiin. Tänä vuonna oli tosi hyvä mustikka- ja omenasato, mut perunamaalta tulee tosi kurjaa tuotosta. Tämä tosin johtuu varmaan siitä että perunamaalla rikkaruohot rehottaa oikein vihreinä ja perunoiden kuihtuneet ruskeat varret ovat niin lyhyet ettei niitä meinaa erottaa. Lähdin nostamaan peruinoita asenteella "kerään yhden kessillisen perunoita", mut mun tavoite muuttui jossain kohtaa "kerään perunoita siihen asti kun ämpän akku riittää" ja sain juuri ja juuri kessin pohjan peittymään, että joo. Muistelin pottumaalla miten meillä on jossain valokuva-albumissa kuvia jostain vuosien takaisesta perunannostosta ja ne perunat oli suurempia kuin mun käsi - toisaalta lapsen käteen verratessa kaikki näyttää suurelta, ehkä potut on silti saman kokoisia mut mun käsi on vaan suurentunut... Mun mielestä on kyllä jopa ihan kiva tehdä jotain hommia, ei oo niin toimeton olo ja hyvä tietysti auttaa ettei isi joudu tekemään yksin kaikkea.

Jees, mulla on tosi hyvä fiilis tämän viikon suhteen, vaikka maanantai-aamuna heräsinkin mahan temppuiluun ja tuli se päivä otettua vähän rennommin ja uskalsin syödäkin vasta iltaa kohden. Välttelin varmuuden vuoksi koneen näpräämistä jos toi oli jotain tarttuvaa ja pöpötinkin sitten wii-ohjaintani kun sängyssä makoilu alkoi kyllästyttää. .-D Nyt sit onkin jo ihan normaali olo, että toi oli joku yhden päivän sairastelu ilmeisesti. Tälle viikolle on kuitenkin luvassa pari kivaa juttua, ensinnäkin odottelen cdon.com tilauksen saapumista, ja sit ollaan kaavailtu pientä yöajoa Fikun ja sen kaverin kanssa lauantaiyölle, saa nähdä mitä siitäkin tulee. Oon kauhuissani ja innoissani asiasta. .-D Alan sit vissiin vähitellen lopetella tätä postausta, lopetusbiisiksi tarjoilen tällä kertaa tämmöistä kappaletta. .-3


Kysymys lukijoille:
Anna Eriksson?
Vaihtoehto 1: +
Vaihtoehto 2: -

2 kommenttia:

Jade Essence kirjoitti...

Ooo, hauska idea kieltämättä :D Ja nokina tuhtsataset on parhaita XD Räplään joskus vieläkin tuolla omalla siniselläni Space Impactia, en tosin koskaan ole siinä päässyt nelostasoa pidemmälle :p Enkä minäkään juuri vastaa tuntemattomiin numeroihin, uskokoot etten ole paikalla :D Jotakin puhelinkauppiaita kuitenkin ovat.

Olen ehkä tasan yhden jakson Salkkareita nähnyt - tai sitten erilliset puolikkaat kahdesta eri jaksosta :p Enkä kyllä muista milloin viimeksi olisin katsonut televisiota kunnolla televisiosta - joskus kesällä isovanhemmilla? Niinhän se olikin, sieltä tuli King & Maxwell. Bonesia muistan joskus nähneeni yhden jakson, vaikutti kieltämättä kiinnostavalta mutta jossakin vaiheessa sekin unohtui :3
Gnaa, meillä jäi kaksi omenapuuta ihan täyteen kun piti lähteä opiskelupaikkakunnalle keräämään hometta :p Paljon mielummin kyllä kiipeilisin puuhun - vaikka ei ne kapeat puuparat varmaan vielä minua kestä. Mutta pihatyöt on ihan hauskoja, siinähän saa aurinkoakin :D

Mie taidan tässä vielä tutkailla, mitä tämä kirjastorakennus olikaan syönyt ;D

Kasa kirjoitti...

Ah, Space Impact on paras peli! Muuten varmaan itekin laittaisin simkortin vanhaan puhelimeeni ja pelaisin mutta puhelin vaatii suojakoodia simkorttia vaihtaessa (koska joku tyhmä tekemäni asetus) jota en muista enää. .-P Haha, isillä on vieläkin käytössä tollanen vanha nokian puhelin, muuten voisi sillä pelata mutta pelkään että puhelin hajoaisi käsiin mun innostuessa, isi on sitä jo teipillä korjaillut. XD Haha, tuntemattomien numeroiden välttely taitaa olla yleistä. .--D Mä kattelin Salkkareita useemmankin vuoden aktiivisesti mut muuton jälkeen jäi sit sarjan seuraaminen kun en saanut Katsomoa pelaamaan koneellani, eikä kyllä haittaa että oon päässyt yli salkkaririippuvuudestani. .-D Bonesia voin kyllä suositella! Mäkään en kyllä nykyään telkkaria katso kun ohjelmat tulee nettiin niin voi koneelta niitä tuijotella sitten kun on hyvää aikaa, mut tykkään silti puhua sarjoista tv-ohjelmina. .-D Voi home! >.-( Meidän omenapuihinkaan ei juuri voi kiipeillä, valkekuulas ainakin romahtaisi jos siihen yrittäisi kavuta, ja yhdessä puussa ei ole ollenkaan oksia siinä matalalla että pääsisi kipuamaan mihinkään. Keskellä pihaa oleva omppupuu kyllä varmaan kestäisi ja pikkusena oonkin siinä kiipeillyt, eri asia on sitten uskallanko enää. XD Aurinkohan tuolla kivasti tosiaan taas paistaisi ja isi kävi äsken vihjailemassa että tänään voisi nostaa taas perunoita, että ulos pitäisi kohta koittaa mennä.. Siitä vaan tutkailemaan. .-D