perjantai 8. maaliskuuta 2013

Aattelin tehdä...

...postauksen eilisestä tet-päivästäni Lahden Salpauksessa. Homma oli siinä mielessä jännä, että matkustin ekaa kertaa ihan yksin toiseen kaupunkiin! Opo oli vähän säätänyt tuon tet-paikan kanssa aikatauluista, ja siksi vierailu selvisi minulle vajaa päivä ennen lähtöä, joten valmisteluissa meni melkein koko keskiviikkoiltapäivä. Tuli siinä sitten tulostettua googlen karttapalvelusta reittiohjeet ja juna-aikatauluihin oli perehdyttävä. Oon ihan pienenä matkustanut junalla äidin kanssa ja sit pari vuotta sitten käytiin kaveriporukalla Helsingissä, mutta silloin matkan käytännönasioista, kuten oikeaan junaan menemisestä ja lippujen ostosta on huolehtinut joku muu, joten minulle tuo kaikki oli uutta ja pelottavaa. .-D

Tein karttaan aika komeita omia merkintöjä ympäristöstä suunnistusavuksi. .-D

Torstai-aamuna en herätessäni ollut hirveän stressaantunut, mutta isi-parka oli kuulemma nukkunut yönsä huonosti jännittäessään minun matkaani. .-/ Jännitys kasvoi minullakin rautatieasemaa lähestyessämme, ja pariin otteeseen meinasi itku tulla jännityksestä. .-D Isi sit tuli saattamaan mua rautatieasemalle, ja onneksemme paikalla oli joku toinenkin Lahteen lähtijä, joka osasi kertoa, miten Lahden pelottavan suurelta rautatieasemalta pääsee takaisin juuri oikeaan junaan ym. hyödyllistä, mistä tosiaan oli paluumatkalla apua. .-)  Noh, junaan päästessä tuli sitten rennompi olo ja ämppää kuunnellessa jännityskin hälveni. Kummastelin kyllä, kun mitään lipunmyyjää ei matkan aikana ilmaantunut luokseni, joten huijarina matkasin maksamatta matkaani. >.-D Saavuin sitten Lahteen yli tunnin sovittua tettiä aikaisemmin, sillä arvelin tarvitsevani aikaa oikean paikan löytämiseen, ja eksymisvaraa on hyvä olla. ,-D



Olin tulostanut avukseni kartan Lahden rautatieasemalta määränpäähäni, ja täytyy kyllä myöntää, että tuo googlen karttapalvelu on tosi hyödyllinen! Siellä pystyy "harjoittelemaan" paikkakunnilla liikkumista siten, että näkee ihan oikeita kuvia alueesta ja muuta hienoa. .-D Kuljinkin nenä kartassa kiinni ja varoin joka risteyksen kohdalla väärään suuntaan kääntymistä. .-D Yhdessä kohtaa olin kulkenut reitiltä väärään suuntaan, mutta sitten ihan katukylttejä katselemassa löysin Salpaukseen. Olin tunnin etuajassa, ja täytyi tietty heti tekstata isille ja Fikulle, että olin päässyt perille. Jostain syystä isin vastausviesti "Loistavaa ja erinomaista." huvitti minua, ihan kuin olisin jotain tosi erikoista tehnyt. x-D Seuraavaksi ongelmaksi syntyikin, mihin rakennukseen minun tulisi mennä. Olin ajatellu Lahden ammattikoulun olevan samaa luokkaa kuin käpykyläni Keuda, jossa kaikki on yhdessä rakennuksessa, mutta Lahdessa rakennuksia oli useita. En tietenkään ollut tajunnut ottaa juuri sitä osoitetta ylös, jonne minun olisi pitänyt mennä, joten vähän hädissäni kiertelin niitä rakennuksia, mutta oikeaa paikkaa ei tuntunut löytyvän. Lopulta laitoin viestiä opolleni, ja hän sitten soitti ja ja yritti neuvoa minua perille. .-D Noh, oikea rakennus löytyi lopulta, saavuin tosin paikalle 10 minuuttia myöhässä. Onneksi minua vastassa ollut opettaja oli yhä odottamassa, ettei olisi sisälläkin tarvinnut lähteä suunnistamaan oikeaan luokkaan. .-D


Olin (lähinnä opon ehdotuksesta) tullut tutustumaan Tieto- ja kirjastopalvelun koulutusohjelmaan, koska opo arveli sen jollain tapaa vastaavan kirjallisuusopintoja yliopistossa, ja jos en suoraan sinne pääsisi, voisin amikseen lähteä opiskelemaan ns. perustietämystä, jolloin korkeammalle asteelle pääsy voisi jatkossa olla helpompaa. Noh, tuolla Salpauksessa lähinnä seurasin noiden tieto- ja kirjastopalvelua opiskelevien oppilaiden opetusta, ja onnekseni minua ei laitettu tekemään mitään. .-D Porukka vaikutti ihan mukavalta, aluksi kaikki esittäytyi minulle ja tunsin oloni jotenkin tärkeäksi. .-D Ruokailuunkin sain opastajan, tosin ehdin hänestä jossain vaiheessa eksyä, ja sain juosta puoli rakennusta läpi että löysin takaisin luokan luo omin voimin. .-D Vikalla tunnilla oli sitten tunti atk-luokassa, ja sain aika vapaasti puuhailla omiani koneella. Aloin kirjoittaa opon vaatimaa tet-raporttia vierailustani, ja kivasti sain siinä hyödynnettyä sen opettajan mukaani antamaa materiaalia, ettei kaikkea tarvitse itse selvittää. ,-D En tiedä, kiinnostaako tuo minua kovinkaan paljoa, mutta voisihan tuonne hakea, etten ihan ilman opiskelupaikkaa jäisi. Nyt kun paikkakin on tuttu, ja se opekin intoili, että tuntee jo nyt mahdollisesti ainakin yhden ensi vuoden uuden opiskelijan. ,-D

Tetin päätyttyä junan lähtöön oli sen verran vähän aikaa, etten ehtinyt asemalle ajoissa, joten jouduin odottamaan seuraavaa junaa. Paluumatka asemalle ei vaatinut enää niin hirveätä karttakyyläilyjä, ja vähän rajojani koetellakseni astuin karttareitiltä vähän harhaan, mutta hyvin löysin asemalle. .-D Nyt junaliput sitten tarkistettiin, etten tällä kertaa selvinnyt matkasta maksamatta. Hinta ei onneksi ollut kuin 8.20 euroa. Ja jos joku nyt paheksuu sitä, etten maksanut molempiin suuntiin matkatessani, niin kerronpa tämän: jos minulla olisi ollut opiskelijakortti, olisin saanut matkat puoleen hintaan, eli tavallaan tuon yhden kerran maksaessani maksoin kaksi opiskelija-matkaa. Joo, seliseli. .-D Opiskelijakortti on kyllä jo hankinnan alla, sillä se olisi hyödyllinen saada ennen kalliita pääsykoe- ja tetmatkoja, mutta Lahti sijaitsi onneksi lähempänä, niin ei junamatka omaisuuksia maksanut. ,-) Huomasin jopa viihtyväni junassa, että jatkossa sillä matkustaessani matkat eivät ehkä ole yhtä vastenmielisiä, vaikka koitin tähänkin reissuun avoimin mielin lähteä.

Nyt on sitten 1/3 teteistä suoritettu, eikä se niin kamalaa ollut. .-) Sovittiin opon kanssa, että loput tetit olisi vasta kirjoitusten jälkeen, niin ei niistä tarvii nyt heti stressata. .-) Ensi viikolla jatkuu sitten nuo kirjoitukset, äikkä ja bilsa olis silloin.. Vähän jännitän, miten tulee käymään. Kun noi on sinänsä mun vahvoja aineita, et vähän parempaa suoritusta pitäisi niiden kanssa tulla, mut ei sitä koskaan tiedä.. Noh, nut sitten vaan olisi bilsan kirjan kimppuun käytävä.. Heippa, ehkä ensi viikon loppupuolella ehdin postata jotain. .->


Kysymys lukijoille:
Osaatko matkustaa yksin junalla?
Vaihtoehto 1: Tietenkin, sen taidon hallinta kuuluu yleissivistykseen.
Vaihtoehto 2: En. x-P

2 kommenttia:

anna kirjoitti...

Hei hienoa, että selvisit junailuista =D Nythän osaat sitten tulla käymään myös Tampereella =D

Kasa kirjoitti...

Jeps. .-D Niinpä, olen jo ilmoittautunut Mourumiittiinkin junailusta innostuneena. .-D Tampereelle matkaamista tulee ehkä jopa tässä harjoiteltua, jos tänä vuonna mennään Fikun kanssa käymään siellä Tampereen yliopistossa tetissä, mikä jäi viime vuonna tekemättä. .-D