torstai 28. tammikuuta 2016

Vaikka ollaan...

...jo siirrytty vuoden 2016 puolelle ja melkein helmikuussa, haluan taas perinteiseen tapaan koota pienen muistelupostauksen kuluneesta vuodesta! Joten, aloitetaan. .-3


Me saatiin koulussa eteemme piirtopöydät, ja muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen mä sain aikaan ainakin omasta mielestäni ihan kelvollista jälkeä. Tammikuussa ollut työssäoppiminen meni suurimmaksi osin siinä, kun piirtelin FS:n foorumille avaamani yhteiskuvatehtaaseen kuvia. Kesällä innostuin piirtämään myös perinteisesti paperille, mut tykkään kyllä enemmän näistä koneella piirretyistä töistä. Kaikki kuvat isommassa koossa on nähtävillä FS:n foorumilla, jos joku on kiinnostunut katsomaan.


Mun Euroviisuintoilu alkoi tänä vuonna jo helmikuussa, kun mä koukutuin katselemaan erilaisia biisilistoja. Valmistauduin Euroviisuihin myös poikkeuksellisen huolella kuuntelemalla etukäteen kaikki kappaleet niin moneen kertaan, että finaalia oli melkein tylsä katsoa kun olin ylikuunnellut viisubiisejä. .--D Tämän vuoden voittajasta Månsista tuli mulle myös erittäin tärkeä vuoden mittaan, mutta Euroviisujen kohdalla en Månsterista ollut erityisemmin kiinnostunut. Kateltiin Fikun kanssa myös vanhoja Euroviisujen finaalinäytöksiä uudelleen kesän aikana, ja omia suosikkiviisuvuosiani ovat ainakin 2012, 2011 ja 2007. Tein myös katsomieni youtube-listojen innostamana pari omaa listaa euroviisubiiseihin liittyen, tekstimuodossa tosin.


Musiikki kasvoi ylipäätään mulle supertärkeäksi voimatekijäksi vuoden aikana, ja tällä hetkellä vastaisin kuuro vai sokea -kysymykseen valitsevani mieluummin sokeuden, koska mä en vaan voisi elää ilman musiikkia. Tämän vuoden aikana tuli ostettua ihan hirveästi CD-levyjä, ja meidän koneen musiikkikansion biisimäärä lähes puolittui! Nyt moni varmaan kummastelee kuka enää ostaa levyjä kun on kaikenmaailman spotifyt ja muut, mutta mä tykkään keräillä lempiartistieni tuotantoa ihan CD-levyjen muodossa. Kuinka sitä ostettavaa sitten kertyi niin paljon? Noh, ensinnäkin pari suosikkiartistiani julkaisi uudet levyt (Mika, Hurts), ja juurikin Euroviisujen kautta päädyin perehtymään moniin artisteihin tarkemmin (Eric Saade, Måns Zelmerlöw, Marco Mengoni, Can Bonomo..). Ihan kaikkia kuvassa näkyviä levyjä en itselleni hankkinut, mut suurimman osan. .-D Lähinnä Euroviisujen saattelemana mun ämpän kappalevalikoima ns. kansainvälistyi, ja suomalaisten ja englanninkielisten biisien lisäksi mun ämpältä löytyy tällä hetkellä myös italiaa, turkkia, ranskaa ja saksaa! Kokosin tähän nyt muutamia mulle merkityksellisiä biisejä tältä vuodelta. Listalle kuuluisi vielä vaikka kuinka monta biisiä, mut oli pakko alkaa karsia kun puolet listasta oli pelkkää Månsia. XD

Biisit:

TV-sarjojen katselussa pitäydyin tutuissa ja turvallisissa suosikeissa, enkä kokeillut mitään uutta. Havaiji 5-0:n 3. ja 4. tuotantokausi tuli Herolta alkuvuodesta, ja ne tuli katsottua läpi. Kolmoskausi oli huippuhyvä, nelonen ihan ok. Bonesia on sit tullut katseltua läpi vuoden. 1-6 kaudet DVD:ltä, ja 9-10 tuotantokausien jaksoja tuli myös vilkuiltua kun niitä telkkarin puolella näytettiin. Mä tuun olemaan varmaan ikuisesti katkera siitä että Sweets tapatettiin, mut toisaalta oon myös tykästynyt hänen "tilalleen" tulleeseen Aubreyhin. Joululahjaksi tuli hankittua myös Hannibalin ykköskausi, ja ah se on aivan mahtava! Sit on tietysti nää perus Amazing Race, Selviytyjät ja Myytinmurtajat. Ainiin, myös Sherlock Koira -boksi tuli katsottua pitkästä aikaa läpi, ja muita piirrettyjä joita oon katellut on ainakin Arttu (Arthur) ja Totally Spies. Kesällä telkkarissa näytettiin 60-luvun Batman-sarjaa, jota isin kanssa katseltiin. .-D Batmanista tuli nyt vielä mieleen, että kateltiin Fikun kanssa eempikin Batmanleffa tossa syksyn aikana, ja ne on kaikki tosi hyviä!


TV-sarjojen katselu on kyllä vähentynyt huomattavasti varmaankin YouTuben takia. Puolisen vuotta sitten uskaltauduin siirtymään myös ulkomaisten tubettajien videoihin kun huomasin kielitaidon riittävän muidenkin kuin pelkkien suomenkielisten videoiden katseluun, ja tää on mullistanut mun elämää. Oikeesti. XD Samalla sit kiinnostus suomitubeen laski aika roimasti, mut jokunen uusi suomalainenkin kanava tuli tilattua vuoden aikana. Suomitube kyllä jotenkin vaan ärsyttää nykyään, kun kaikki tekee joko mainosvideoita tai ryhtyy vegaaniksi. Mä myös järkytyin miten suomalaiset ei ookaan keksinyt kaikkia hienoja videoideoita, vaan lähes kaikki on matkittu ulkomaisilta tubettajilta. Mä oikeesti luulin pitkään et kaikki seitsemän sekunnin haasteet ja backward challenget oli joidenkin suomalaisten keksintöjä, vaikka pitäisihän noiden englanninkielisten nimien jotain kertoa. XD Esittelen nyt lyhyesti muutaman viimeisen vuoden sisällä tilaamani kanavan:
  • AmazingPhil - Hassun hömelöitä videoita, PINOF on parhautta!
  • Caspar - Tykkään lähinnä Casparin & Joen yhteisvideoista.
  • danisnotonfire - Lempitubaajani tällä hetkellä, iih. .-3
  • Deata - Viihdyttäviä pelivideoita.
  • Grischistudios - Joo, en ymmärrä Saksaa, mut kiva silti välillä katella.
  • Hermanni - Tiiviitä ja visuaalisesti kivoja myday-videoita.
  • Lakko - Lyhyitä hyvin editoituja pelivideoita.
  • mansikkka - (Hermannimaisia..) myday-videoita ja hyviä asiavideoita.
  • Marcus Butler - #MYLER <3
  • Oli White - Olin ja hänen pikkuveljensä yhteisvideot on hupaisia!
  • Romeo Lacoste - Superkomea tatuoijaaah.. x-)
  • ThatcherJoe - Hauska "pränksteri"!
  • Tyler Oakley - Tylerin nauru saa aina hyvälle tuulelle!
  • Zoella - Kanavan kauneuspainotteinen sisältö ei niinkään kiinnosta, mut välillä poimin jotain katsottavaksi.
Vihdoin ja viimein sain suoritettua autokoulun inssiin ja ajokortin saamiseen asti! Se onkin mun hienoin saavutus tältä vuodelta. Ajotunnit ei alkaneet kovinkaan loistokkaasti, koska sillä opettajalla oli jotain mua ja Fikua vastaan, tai lähinnä sitä varmaan se ärsytti kun me oltiin mahdottoman surkeita auton käsittelijöitä. Siltä sai kyllä kuulla suoraa kritiikkiä sellaisella temmolla et ajotunnin jälkeen täytyi välillä pidätellä kyyneleitä. Se ope löysi valittamista välillä toki ihan aiheestakin, mut siinä vaiheessa kun ope alkoi valittaa mun vaatteiden epäsovuudesta ajamiseen ja kysellä onko mulla oppimisvaikeuksia, meinasi mennä hermo. Onneksi autokoulun vaihtaminen auttoi ja sain lopulta sen kortinkin, vaikka aika paljon jouduin ottamaan lisäajotunteja. Kortin saamisen jälkeen oon kyllä tykännyt ajella, ikävämpää oli sitten kun menin ajamaan minikolarin, ja kun auto tuli huollosta ei isi ole enää antanut mun istua etupenkille, että joo. Ei mulla kyllä nyt näillä liukkailla talvikeleillä oo edes hinkua lähteä ajelemaan. .-D

Hauskat autoiluun liittyvät hetket top 5:
  1. Oltiin Fikun kanssa kahdestaan ajelemassa, ja radiossa puhuttiin juuri silloin meidän kotipaikkakunnalla joskus sattuneesta kuolonkolarista. Jutun lopuksi radiotoimittaja sit toivotti turvallista ajoa Mäntsälään, ja ihan tarpeeseen se kyllä onkin kun me ollaan Fikun kanssa yhdessä liikenteessä. XD
  2. Me oltiin Fikun kanssa taas kahdestaan liikenteessä, koska isin piti mennä tiekokoukseen eikä se ehtinyt kuskiksi. Meille sit matkan aikana valkeni, että se tiekokous oli ihan kirjaimellisesti tiekokous: porukka seisoi keskellä tietä juttelemassa. Kaikki siinä sitten vilkutteli meille kun ajettiin kokouksen ohi. .--D
  3. Oli jo vähän hämärää, ja mä peruutin autoa seinän eteen. Kun auton perä oli sit niin lähellä seinää etten enää lähemmäksi uskaltanut mennä, painoin jarrua - ja säikähdin kamalasti kun takana ollut seinä värjäytyi punaiseksi jarruvalojen takia. .-D
  4. Yhdellä ajotunnilla mä ja Fiku havahduttiin siihen et isi ajoi siinä meidän edessä. .-D Ei opelle sanottu mitään vaan myhäiltiin asialle itseksemme. Hupaisaa tässä oli se ettei isi ollut tajunnut mitään kun kerrottiin sille asiasta. .-D
  5. Mun ja Fikun ensimmäinen rata-ajotunti oli melkoista säätöä, ja aikaisen heräämisen jäljiltä koko loppupäivä oltiin jotenkin ihan sumussa. Väsytti, jalkoja särki ja silmät vaan vuoti kun istuttiin ulkona auringossa. Ei ehkä kuulosta kovin kivalta, mut mulle on jäänyt toi päivä mieleen hauskana muistona. .-D 

FlirttiStoori on ollut vakiosuosikkini Sims 2:n ohella pelatuimpia pelejä tämän vuoden aikana. Varsinkin parin viimeisimmän jakson osalta meno on käynyt mielenkiintoisemmaksi, ja pelin romanttinen puoli on ollut enemmän esillä hahmon yrittäessä paljastaa tunteitaan ihastukselleen. Ootan tulevilta jaksolta paljon, ja mulla on jo monia spekulointeja tulevista tapahtumista, mut eihän mun odotukset oo ennenkään tän pelin kohdalla käyneet toteen, joten tuskin sit nytkään. Peli viittaisi kehittyvän siihen suuntaan että päästäisi seurustelemaan suosikkipojan kanssa, ja tää toiskin kivasti uutta ulottuvuutta peliin. Joo, kuitenkin seuraava jakso alkaa tyyliin "Pidetään suhteemme salassa" ja kaikki jatkuu niinkuin ennenkin, että se siitä. DX


Mä ja Fiku ollaan päästy keikka per vuosi rytmiin, ja tänä vuonna käytiin katsomassa tuoretta Euroviisuvoittajaa Måns Zelmerlöwiä, kun miekkonen Suomessa piipahti lokakuun puolivälissä. Meillä ei ollut sen kummempia odotuksia keikasta eikä oikeestaan ees Månsia erityisemmin fanitettu, kunhan pari levyllistä olin Månsin musiikkia kuunnellut. Keikalla Månsista paljastui kuitenkin mahtava lavapersoona, ja keikka oli aivan huikea! Mä lauloin ja huidoin jokaisen biisin mukana vaikken edes tiennyt kaikkien biisien sanoja. Yksityiskohtaisempaa keikkapölinää voi lukea kirjoittamastani keikkapostauksesta. Måns todellakin teki vaikutuksen ja mulla on ollut kamala ikävä Månsteria viimeiset neljä kuukautta, mutta taidan pian saada pientä (tai oikeestaan aika suurta) helpotusta ikävääni koskaah<3.


Mä oon viimeisen vuoden aikana ryhtynyt melko aktiiviseksi kirjastossa kävijäksi, ja oon tässä lukenut läpi mm. Janet Evanovichin Stephanie-kirjasarjan, jota suomeksi käännettynä löytyy kirjaston valikoimasta kymmenenteen kirjaan asti. Kirjoittelin sarjasta tarkemmin yhteen aiempaan postaukseen, joten lukaise tämä postaus läpi jos olet kiinnostunut asiasta.

Huhhuh, nyt kun tämä postaus on saatu pois alta niin päästään ehkä vihdoin päivittämään tuoreempia kuulumisia, mähän en oo postaillut yli kuukauten, hups! Katellaan milloin ehdin kirjoitella, nyt aattelin mennä tekemään ruokaan ellei kämppis oo vallottanut keittiötä. >.-3

5 kommenttia:

Riina kirjoitti...

Mää tykkään kans ostaa CD-levyjä, kun onhan se nyt mukavaa saada se konkreettisesti käteen. Netistä latailen sit vain yksittäisiä kappalita...
Mut kaikenlaista olet onnistunut vuoden aikana tekemään :D

Kasa kirjoitti...

Niinpä, eikä tuu niin huijariolo kuin jos latais vaan kaiken ilmaseks. .-D Yksittäiset kappaleet on kyl kätevä ladata, ja varmaan suurin osa vuoden aikana kertyneistä biiseistä onkin tullut ilmaiseksi ladattua, heh. .-D

Jade Essence kirjoitti...

*on kade piirustuksista*
Hauskaa että pääsit päivittämään :D Pitänee myöhemmin muistaa tutkia tuota kappalelistaasi, musiikkisuosituksia ei ole koskaan liikaa on my honest opinion :3 Mitä sitä turhaa karsimaan ;) Itse en ole alumiiniin kasannut taas muuta kuin teemamusiikkeja, mutta kai ne nekin lasketaan ;3 Oma "televisionkatselu" on tainnut rajoittua kirjaston ja netin valikoimiin :"D

Miun pitäisi yrittää keskittyä tähän luentoon, mutta itse asiassa huomasin jotenkin kuuntelevani luennoitsijaa tarkein kun kirjoitan tässä samalla. Mistäköhän liene johtuu ;D

Fiku kirjoitti...

Oi, olipa kiva postaus!

Ah Måns! <3 Se kyllä niin ansaitsi ton voiton ja ihanaa että se käy keikoilla Suomessa! .-> Perjantaina. .-o 2 päivää, ja sit on jo perjantai, vau. ! Kuin siistii. .-D Ah Cara mia, Brother oh Brother, Heroes ja Impossible! <23<23 Mä taisin ottaa ämpälle Saaden Cover girl part 2:n. .-D Girl from Sweden! <23 Last Party on parantunu muutaman kuuntelun jälkeen. Hurts! Rolling stone on vain jotain parhautta ja Some kind of heaven! <23

Hannibal ja Batman-leffat oli kyl vuoden parhautta. .-D Semmosia uusia/pitkästä aikaa katottuja. Nam, pitäis kyl kattoo Batman-leffat uudestaan!

Oho, miten yllätyin että Dan on sun suosikki! .-D Sillä on kyllä niin viisaita sanoja ja se esittää ne asiansa niin hyvin ettei mitään rajaa! Ah mutta Twaimz on kyllä ihan paras. .-> <23 Oli ilmeni yllättävän hauskaksi, samoin Amazing Phil. Oon sitä vähän aliarvioinut, mutta se tyyppi on kyllä ihan sekaisin hyvällä tavalla. .-D Marcuksen videoita on kanssa kiva katella ja Joe on loistava! .--) Lol suomitubettajat. .-D Jaksan kattoo oikeestaan enää vaan From the bushesia ja tänään katoin jopa Hermannia.

Jep, kortit saatiin, mutta ajo on kauheeta. .-( Mä en tykkää siitä. Taajama-ajo on jotain ihan vammaista, suoraan ajo onnistuu. Mut hyviä ajokokemuksia löysit. .-D

Kiitos!

Kasa kirjoitti...

Jade Essence: Hah, kadehti rauhassa, eiku mitä? .---D Perehdy ihmeessä, kaikki listan biisit on hyviä (lol). ,-D Ei mut ihanaa oikeesti miten jaksat aina kuunnella biisisuosituksiani. .-) Ah Alumiinipurjevene, vilkaisin sitä äkkiä ja täytyy lukaista ne kuvausjuttusi läpi tossa kohta jos tulee sopiva väli tähän ohjelmoinnin tuntiin. .-D Joo no en mäkään juurikaan enää telkkaria varsinaisesti katso vaan netistä sit jälkeenpäin kattelen kaikki sarjat. .-D Munkin pitäis keskittyä tuntiin ja koittaa selvittää mikä tossa koodissa on vikana kun se ei toimi vaikka kopioin suoraan open esimerkistä kaiken, mut ei jotenki huvita. .-D Hei mut hienoa jos tänne kirjoittelu jollain tapaa hyödytti luennon kuuntelua. .--D

Fiku: Åh, Måns! Niinpä, hyvä et Måns voitti koska muuten tuskin olisin perehtynyt sen musiikkiin ja ois jääny keikat kokematta! Toi toinen keikka tulee niin pian, huhhuh! Oik kiva kuulla noita biisejä uudestaan keikalla. .-3 C-Saaden Part 1 on parempi!! Hurtskin on tosi kova, ei siihenkään keikkaan ole kuin kuukausi enää! Hannibal on just kova sarja, ja Batmanleffat mahtavia! Just mietin eilen/tänään miten katottiin se vika Batmanleffa Månsin keikan jälkeen. <23 Pitäis tosiaan kattoo uudestaan, ehtiskö hiihtolomalla? Danin uudet videot tulee katottua melkein aina ainakin kahteen kertaan, niiin mä oletan että se tarkoittaa jotakin suosikkijuttua. XD Muistin muuten eilen viimein tilata Twaimzin ku linkkasit sen videon mulle. .-D Phil sekaisin hyvällä tavalla, just hyvä juttu. .-DD Joekin on kiva, mua vaan pitkästyttää kattoa sen vlogeja mut en raaski jättää kattomattakaan. .--D Pitäis vaan unsubata. Mä oon jostain syystä alkanu katella taas enemmän satunnaisia videoita suomitubettajia, en vaan viitti tilata niitä. .-D Suomalaisia on kivaa katella ku ei tarvi miettiä mitä ne sanoo ja voi vaan aivottomana katella. .----D Hyvä sentään että suoraan ajo onnistuu. .--D Taajama-ajo on kyllä mielenkiintoista.. Olen hyvä. ,-)